onsdag den 23. februar 2011

360°

360° omkring E-læring. metodik, pædagogik, politik, mm.

Lærings metoder
Udvikling af e-læring er som sådan, ikke underlagt nogen specielle regler, - ud over at modtageren skal lære noget !
Generelt forsøger man at tage hensyn til målgruppens kompetencer når der udvikles undervisningsmateriale. Der er desuden en udbredt positiv indstilling til at integrere de "4 læringsstile" i processen. Det er vigtigt at tænke taksonomien ind i læringsforløbet, så man på fornuftig vis kan samle sin læring i forskellige nivueaer. Didaktik, mål og indhold, skal tage hensyn til typen af læring, eks. læren om et koncept, en proces, en metodik etc. Tilsammen skal alle disse overvejelser matches med de ressourcer og kompetencer man afsætter til at udvikle og vedligeholde sin e-læring.

I mit daglige arbejde er det et mantra at vi skal lede efter de simple løsninger. Kommunikation har størst gennemslags kraft i den enkle og visuelle fortælling. Der er så mange ting vi gerne vil fortælle, men hvis vi ikke prioriterer, bliver det enkelte budskab skjult i støjen fra de andre budskaber.

Det er en kvalitetsforbedring når man feks. tager hensyn til eks. "de 4 læringsstile" men kompleksiteten må ikke blive en barriere for at få udviklet og kommunikeret ny viden

Så hold det simpelt, - hold øjnene på bolden og målet, - gør det kort og enkelt og frem for alt visuelt !



Ingen kommentarer:

Send en kommentar