Forfatterværktøj til udvikling af e-læringsmoduler,
- min bedste ven og værste fjende !
Forfatterværktøj giver brugeren mulighed for at udvikle interaktive slideshows med grafik, tekst, billeder, video og audio. Softwaren har ofte indbyggede quiz med drag & drop, multiple choice etc. der kan afslutte lærings forløbet. De færdige moduler kan exporteres som SCORM, AICC
De fleste værktøjer jeg har arbejdet med, fungere enten som Power Point med slides eller som Flash med en tidslinie. Det er i begge tilfælde muligt at opbygge skabeloner, som styre den generelle designlinie.
Nogen af de mest kendte værktøjer er:
Men udfordringerne sniger sig ind på en - lidt hen af vejen og de ligger ikke i forfatterværktøjet, men derimod i planlægningen og fortællingen.
Et godt e-læringskursus, har en række prioriterede mål. Det skal tage hensyn til de pædagogiske udfordringer, der ligger i at formidle indehold til en bestemt målgruppe og anvender billeder og grafik der underbygger fortællingens pointer. Grafikken skal overholde virksomhedens design og være konsistent gennem hele forløbet. Derudover skal der tænkes i struktur, eks. hvor mange moduler skal der laves i alt, kan processen strømlines, kan modulerne opdateres ved ændringer etc.
For at kunne opbygge et godt e-læringskursus er det derfor nødvendigt, at bruge:
Manuskript der overordnet indrammer målet for kurset og vejen derhen
Storyboard, der kapitel for kapitel og side for side fortæller hvad indholdet skal være.
Layout af de 5-10 side typer der skal anvendes.
Så inden man starter sit forfatterværktøj op, er der en række udfordringer der skal løses, - ellers risikerer man at softwaren bliver ens værste fjende !
Vi har valgt at udvikle vores eget forfatterværktøj (Skabelon baseret værktøj i Flash) når vi opbygger e-læringsmoduler. Baggrunden er, at det ofte er en række andre faktorer, der er afgørende for, om et forfatterværktøj er effektivt eller ej i produktionen af virksomhedens e-læringskurser. Hvis der er tale om store mængder kurser eller at man internt har få ressourcer til at udvikle kurser, er det mere fordelagtigt at bygge en proces og et framework der hurtigt og effektivt kan omdanne en ide til et færdigt kursus
- min bedste ven og værste fjende !
Forfatterværktøj giver brugeren mulighed for at udvikle interaktive slideshows med grafik, tekst, billeder, video og audio. Softwaren har ofte indbyggede quiz med drag & drop, multiple choice etc. der kan afslutte lærings forløbet. De færdige moduler kan exporteres som SCORM, AICC
De fleste værktøjer jeg har arbejdet med, fungere enten som Power Point med slides eller som Flash med en tidslinie. Det er i begge tilfælde muligt at opbygge skabeloner, som styre den generelle designlinie.
Nogen af de mest kendte værktøjer er:
- Captivate fra Adobe (screencapture)
- Presenter fra Adobe ( Power Point baseret)
- Quick lessons (Skabelon baseret)
- Microsoft LCDS
- Toolbook
- Powerlearn
Men udfordringerne sniger sig ind på en - lidt hen af vejen og de ligger ikke i forfatterværktøjet, men derimod i planlægningen og fortællingen.
Et godt e-læringskursus, har en række prioriterede mål. Det skal tage hensyn til de pædagogiske udfordringer, der ligger i at formidle indehold til en bestemt målgruppe og anvender billeder og grafik der underbygger fortællingens pointer. Grafikken skal overholde virksomhedens design og være konsistent gennem hele forløbet. Derudover skal der tænkes i struktur, eks. hvor mange moduler skal der laves i alt, kan processen strømlines, kan modulerne opdateres ved ændringer etc.
For at kunne opbygge et godt e-læringskursus er det derfor nødvendigt, at bruge:
Manuskript der overordnet indrammer målet for kurset og vejen derhen
Storyboard, der kapitel for kapitel og side for side fortæller hvad indholdet skal være.
Layout af de 5-10 side typer der skal anvendes.
Så inden man starter sit forfatterværktøj op, er der en række udfordringer der skal løses, - ellers risikerer man at softwaren bliver ens værste fjende !
Vi har valgt at udvikle vores eget forfatterværktøj (Skabelon baseret værktøj i Flash) når vi opbygger e-læringsmoduler. Baggrunden er, at det ofte er en række andre faktorer, der er afgørende for, om et forfatterværktøj er effektivt eller ej i produktionen af virksomhedens e-læringskurser. Hvis der er tale om store mængder kurser eller at man internt har få ressourcer til at udvikle kurser, er det mere fordelagtigt at bygge en proces og et framework der hurtigt og effektivt kan omdanne en ide til et færdigt kursus
Ingen kommentarer:
Send en kommentar