Problemer, dilemmaer og paradokser er et glimrende udgangspunkt for læring, og cases er et specielt godt redskab til at formidle disse og skabe reflektion.
En case er en beskrivelse af en praktisk situation som indeholder et problem, et dilemma eller et paradoks som knytter flere elementer sammen i en fælles situation. Det kunne til eksempel være en salgsmetode en bestemt kundetype og et produkt. En case kan IKKE løses rutinemæssig. Den kræver, at man anvender sine færdigheder, viden og erfaringer til analyse af løsningsvalget. Derfor anvendes cases oftest til formidling og reflektion af lidt mere komplekst stof og har sin styrke netop her.
Vi benytter ofte cases i Cadpeoples produktioner og min erfaring er, at det er en sikker vinder hos brugerne - altså dem der tager kurserne. Og hvorfor er det så lige det?
Jeg er sikker på, at det hænger sammen med den indre visualisering der opstår, når brugeren bliver præsenteret for en praktiske situation. Brugeren kan ofte genkende både situation og refleksioner fra eget arbejdsliv. Efterfølgen kan man anvende en case i andre uddannelsesaktiviteter og på den måde være med til at fremme dialogen om de svære valg. Derfor er en case og de mentale billeder som den skaber et meget stærkt arbejdsredskab.
Tommelfingerregel:
En case bør altid være realistisk og gengive en kontekst som giver mening for brugeren.
En case bør altid være realistisk og gengive en kontekst som giver mening for brugeren.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar