tirsdag den 28. februar 2012

LMS eller ej !

LMS og SCORM,  skal - skal ikke !
Jeg har prøvet at analyserer lidt på vores egne processer, i forbindelse med salg og implementering af e-lærings løsninger.

Vi promoverer  ofte  LMS og SCORM , som en naturlig del af vores egen proces og kundens løsning. Men ofte er det ikke nødvendigvis et must for kunden !

Der er ingen tvivl om at LMS funktionalitet og SCORM gør livet lettere for såvel kunde som leverandør på den lange bane. Men ofte er kundens behov helt enkelt, - at formidle viden til sine medarbejdere.

Måske burde man slække lidt hvad man plejer at gøre og fokusere på indrette processerne efter disse enkelte behov og sideløbende tage højde for hvordan kundens løsning kan migrere fra et simpelt website med adgang til e-lærings kurser, til en fuld SCORM baseret, LMS, LCMS løsning.

Effekten af e-læring er målbar, men afhænger af om indholdet er relevant, om formen er motiverende, om tilgængelighed mm. Derfor har kunderne ofte brug for at "gro" ind i e-læringsverden og udvikle deres egen forståelse for de uddannelsesmæssige værdier, før de går videre og efterspørger afrapportering, standarder etc.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar