lørdag den 26. februar 2011

Forventninger til 2011

Jeg læste for nylig en amerikansk blog om hvilke 10 emner, der vil få størst betydning for e-læring i 2011. 
Det er ikke alt der lader sig oversætte direkte, hverken sprogligt eller kulturelt. Først og fremmest er det svært at gennemskue betydningen af overskrifter som ” Working and Learning Merge” ”Gamification” ” Death of 'You Will Need it Later'” Det kan være gammel vin på nye flasker, det kan være emner for en snæver elite, eller man kan være heldig og det indeholder mål man selv burde sætte for år 2011.

Nå, - men jeg våger et øje og har fundet seks emner frem, som jeg mener vil få betydning for e-læring i 2011.
  • LMS Lite - cloud LMS. LMS vil få mindre betydning og der vil kun være brug for kerne funktionalitet. LMS kan varetages af en webservice.
  • Brugeroplevelse. Der vil være fokus på brugeroplevelse og effekt. E-læring vil blive en integreret del af virksomhedens interne image og loyalitets skabende initiativer.
  • Mobil læring. E-læring på smartphones og tablet PC vil blive integreret med virksomhedens e-læring, således man kan få læring og træning på rette sted til rette tid.
  • Indholdsstyring. Der vil blive fokus på at dele ressourcer og samarbejde om levering og vedligehold af indhold. LCMS, - Learning Content Management Systems, vil få en central rolle i såvel store som små virksomheder.
  • Sociale medier. E-læring vil blive integreret med private- sociale medier og virtuelle debatfora.
  • Serious gaming & augmented reality. 3D læringsspil (serious gaming) samt et beskrivende grafik over realtime video (augmented reality)fortsætter sin snart 10 år lange rejse mod en forhåbentlig succes i 2011->. 3D bruger vejledninger på tablet PC bliver første killer aps.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar