onsdag den 30. maj 2012

Hvad er god e-læring?


Det er selvfølgelig et stort spørgsmål at ville besvare. Det kan jeg heller ikke gøre fyldestgørende på denne ret begrænsede plads. Når jeg alligevel langer spørgsmålet over disken her, er det fordi æbler og pærer ofte bliver sammenlignet, når spørgsmålet kommer op. I virkeligheden er det jo nok fordi det i sit udgangspunkt er alt for uklart formuleret. I stedet kunne man have spurgt om, hvorvidt læringen formåede at forandre adfærd; om læringen er blevet implementeret i kursisternes dagligdag, eller om forandringen kan ses på bundlinjen? Man kunne også have spurgt om, hvorvidt kursisterne havde en god oplevelse, da de gennemførte læringen; om mediebruget var appellerende eller om kursisterne selv mente, de havde fået noget ud af at gennemføre skidtet. Hvis man havde spurgt på den måde, ville svaret nok også være mere klart i spyttet - men det betyder ikke, det er det rigtige svar.

Mit udgangspunkt er, at uanset hvordan man vender og drejer sagen, falder svaret altid tilbage på kursets oprindelige mission. På intentionen med kurset. På det kurset har til hensigt at forandre.  Hvis den opgave er løftet målbart er kurset i princippet en succes. Desværre har rigtig megen e-læring følgende problemer:

  • Man har ikke været skarp nok til at formulere klare, enkle og målbare succeskriterier. Nogle gange har man ikke engang gjort sig overvejelserne. Derfor aner man heller ikke, hvordan kurset skal vurderes, og derfor rammer kurset ofte ved siden af.
  • Man er alt for ambitiøs på kursets vegne, og vil alting på samme tid. Konsekvensen heraf er, at man ender ud med en situation, hvor kursisterne stort set intet får med, fordi essensen druknes i uvæsentligt fyld.
  • Man opfatter e-læring som en bog med viden, hvor kursisten bladre fra side til side. Resultatet er, at kursisten involveres alt for lidt, og øvelser ikke anvendes målrettet mod succeskriterierne.

Min påstand er, at god e-læring er kendetegnet ved at være ret enkel; at ville noget helt specifikt og formår at pege alle kræfter mod målet. God e-læring formår at udpege væsentlige parametre for læringen og sætte disse i spil således, at kursisten afprøver og udforske den erhvervede viden.

1 kommentar:

  1. Enkelt og simpelt - ja tak.

    Som medarbejder er der grundlæggende udfordringer i forhold til, hvad man stiller op over for den konstante – og konstant stigende – mængde af informationer, man omgives af.

    Er ens første indskydelse, når man står over for et hav af informationer, at man må drikke det til
    sidste dråbe, eller er det muligt at lære at svømme? Svaret ligger ligefor: Man kan ikke drikke et hav, ergo må vi lære at svømme. Desværre kan vi videre konstatere, at det står dårligt til med
    svømmefærdighederne (Hylland Eriksen).

    Derfor er det altid interessant tænke sine løsninger i forhold til begreberne kommunikation, information, læring og viden. Hvad kommunikeres, hvilke informationer sendes afsted, hvad forventes at blive lært og hvilken viden fører det til?

    Jeg synes en spændende bog til at belyse dette område er "Det hyperkomplekse samfund" af Lars Qvortrup.

    SvarSlet