tirsdag den 12. juni 2012

E-learning vs. klasserumsundervisning

E-learning har bidt sig fast, men kommer ikke til at erstatte den kendte klasserumsundervisning foreløbig. Men hvem ved om vi kommer dertil en dag.



Der er langt mellem de store undersøgelser af effekten af e-learning kurser set i forhold til klasserumsundervisning. Trods tidligere entydige forskningsresultater møder vi stadig mange, der mener at e-learning ikke kan hamle op med den mere traditionelle klasserumsundervisning.

Jeg har læst mange undersøgelser omkring uddannelse, træning og læring og har kun stødt på undersøgelser som alle peger på, at e-learning kan opnå mindst lige så gode resultater, som klasserumsundervisning.

Følgende notat samler op på Mary K. Tallent-Runnels videnskablige undesøgelse ” Teaching Courses Online: A Review of the Research”.

 “One important conclusion reported in this paper is the research that found that students have positive attitudes about online learning, and that computer anxiety is not a problem for most students. Well-designed online courses were reported to produce more positive learning outcomes and to be related to overall student satisfaction. Design and quality are important.”

Design, kvalitet, interface, metode og læringsstile, synes at være nogle af grundelementerne, som går på tværs af resultater og anbefalinger, når der ønskes en god effekt. Importerede og SCORM-pakkede powerpoint materiale må så ligge et andet sted i effektbarometeret :-)

Relevante artikler:
http://www.schoolofed.nova.edu/~simsmich/pdf/qrde/challenge.pdf
http://www.rcet.org/research/publications/LE03.pdf

Samling af relaterede artikler og undersøgelser:
http://jolt.merlot.org/index.html

Relevante bøger:
e-Learning and the Science of Instruction: Proven Guidelines for Consumers and Designers of Multimedia Learning (Ruth C. Clark  Richard E. Mayer)

Det kunne være fint om andre kunne bidrage med flere relaterede artikler og litteratur.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar