fredag den 19. oktober 2012

Less is more

I spændingsfeltet mellem motivation og forvirring


 
Nogle gange har man lyst til at give den fuld gas på indhold i form af billeder, videoer, animationer og alt muligt. Vi skyder det ind under, at det skal være motiverende og spændende, "... vi skal fange brugerens opmærksomhed", men hvad siger videnskaben om netop dette forhold.
Undersøgelser peger igen og igen på, at simpelt og fokuseret informationsmateriale er langt mere effektivt end store løsninger med tonsvis af informationer. I de tilfælde ender vi med flotte og kostbare løsninger, som nok er motiverende og fanger brugerene, men ikke bider sig fast på nethinden hos dem der rent faktisk skal lære noget af det.
Det vidner om, at vigtigheden af sammenhængskraft i materialet skal være i fokus, når vi udvikler vores læringsobjekter.
Vores hjerner har alligevel ikke udviklet sig til, at kunne klare specielt mange samtidige og kryptiske informationer samtidig- og jo flere informationer der kommer jo flere rammer ved siden af målet.
Derfor skal vi naturligvis være meget bevidste om hvilke informationer der præsenteres.

Vi kender det jo godt fra os selv : en speak der forklarer et billede på en side, mens der er et andet billede ved siden af. Siden virker motiverende og er flot sat op, men i det speaken starter begynder vi at sammmenligne billederne og leder efter en sammenhæng, som måske ikke er der. Når speaken er færdig kan man ikke huske noget som helst, fordi man brugte alt fokus på at skabe en sammenhæng mellem 3 elementer, uden sammenhæng, i stedet for at fokusere på to med sammenhæng.
Det kan formuleres ret kort:
Ufokuseret indhold har en tydelig tendens til at:
-          Distraherer brugeren og tvinger fokus væk fra læringsmål

-          Afbryder relevant meningsskabelse i forhold til læringsmål

-          Forfører brugeren til at knytte de forkerte relationer i materialet
Less is more…..

Ingen kommentarer:

Send en kommentar