fredag den 25. januar 2013

Rapid learning – snyder vi os selv?



Vi må huske os selv på, hvad det er "rapid" i virkeligheden refererer til.

Rapid learning har de sidste år  været et flittigt brugt begreb, men begrebet har en tendens til at snyde os, fordi det i første omgang har været tænkt som et smart ord til markedsføring af programmer med en lav læringskurve - d.v.s. programmer der er hurtige og nemme at komme til at anvende.

Begrebet antyder imidlertid også, at der findes hurtig læring og lover implicit, at selve udviklingsprocessen bliver hurtigere og mere smertefri. Men er det også rigtigt? Er rapid værktøjer i virkeligheden hurtigere, hvis man kigger på den samlede proces - fra ide til færdigt produkt? Tilsvarende væsentligt kan man også spørge, om værktøjet giver den ønskede effekt?
Rapid learning værktøjer som Captivate og Articulate henvender sig kun til en lille del af den samlede udviklingsproces, hvor indholdet skal implementeres, men mange tror, det også er et værktøj, der hjælper dem med at skabe indholdet.


Vores erfaring er, at rapid værktøjer oftest ikke indfrier forventningerne, fordi udviklingen af indholdet altid vil være den samme - uanset valg af værktøj. Det kunne tilsvarende være dejligt, hvis vi kunne speede læring i organisationen op, men det kan værktøjerne desværre heller ikke hjælpe os med.

I de fleste tilfælde giver det god mening at kigge på processerne, før man kigger på værktøjerne. Der kan ligge mange interne timer spildt på uhensigtsmæssige processer og arbejdsgange. Værktøjerne antyder, at det er hurtigt og enkelt, men det at destillere viden og støbe den læringsmæssige ammunition er en kunstart i sig selv, som intet værktøj kan løfte.Som en kunde engang sagde:

"Vi regnede egentligt med, at vi kunne lave det hele selv - men det kunne vi jo ikke engang før, vi fik værktøjet. Det hele så så enkelt ud. At det skulle ende med, at få hjælp fra en leverandør til at komme i mål med projektet, kom lidt som en overraskelse. Nu bagefter, føles det som om, vi forsøgte at male et billede med bind for øjnene, hvor vi aldrig blev tilfredse óg til sidst, måtte bede en maler om, at gøre det ordentligt. Måske havde det været lettere blot at beskrive vores målgruppe, motiver og hvad vi ville, og så bare selv bidrage med indholdet."

Vi vil i den næste tid sætte fokus på  rapid learning som værktøj og begreb.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar