mandag den 28. januar 2013

Rapid Content - Rapid Development - Rapid Learning

En gammel trend i e-læring er, at bare man får knyttet ordet rapid til sit produkt, så er det et automatisk et kvalitetstempel. Det er imidlertid lidt uklart, hvad det egentlig  er, der er rapid, hurtigt, fordi ordet anvendes unuanceret og i flæng. Hensigten med dette indlæg er i første omgang at skelne mellem tre grundbetydninger  og introducere nye mere præcise begreber.



Rapid Content

Der findes ingen e-læring uden indhold og dette indhold, skal udvikles. Denne proces forsvinder ikke uanset, hvilket værktøj man anvender. Det er også dette indhold og disponeringen af det, der er helt afgørende for, om projektet i sidste instans formår at løfte sin opgave og legitimere de mandetimer og den økonomi, der er lagt i det.

Samtidig er udviklingen af indhold også den proces som virksomhederne oftest undervurderer mest.  Måske tror man, at det er nemt, fordi man i forvejen har en folder om emnet eller en medarbejder, der er inde i stoffet.  Sandheden er, at rigtig mange  virksomheder, når de kommer i gang med processen, lider et praksischok, hvis de ikke støttes ordentligt i forløbet. Heldigvis findes der metoder til at sætte farten op, sikre kvaliteten og gøre processen mere smertefri. Det er disse metoder, jeg betegner som Rapid Content.

Rapid Development

Dette begreb dækker nok den oprindelige og misbrugte betydning af Rapid Learning.  Hvis jeg skal udtrykke mig lidt frækt, betegner det noget man kunne kalde ”a toolbox for dummies”. Det er rigtigt, at udviklingsværktøjer som Captivate eller Articulate giver hurtig adgang til at få noget fra hånden, men prisen som betales for denne hastighed falder altid  i form af  mindre kvalitet, formidlingsmæssige begrænsede muligheder og en meget nedprioriteret æstetik. Derfor kan man måske ikke helt snakke om, at værktøjet er reelt hurtigt, da det snyder på vægten.  Der findes metoder til hurtigt at udvikle et læringsobjekt med en gennemarbejdet kvalitet og en stærk æstetik, men den går ikke gennem de såkaldte hurtige værktøjer.

Rapid Learning

I min forståelse af dette begreb, er der her tale om kernepunktet og det helt essentielle. Det handler nemlig altid om hurtig og kvalitativ indlæring. Man kan jo ikke meningsfuldt ønske sig noget andet. Hvordan man kommer dertil, er derimod helt afhængig af, det forarbejde man som indholdsudvikler har gjort sig. I virkeligheden kan rapid learning godt tage meget lang tid at udvikle, men det er mindre betydningsfuldt, hvis effekten er tilsvarende stor. Omvendt er alle ressourcer helt og fuldt spildt, hvis læringen ikke forankrer sig. Med andre ord, er Rapid Development underordnet, hvis der ikke er Rapid Learning.


I nogle efterfølgende indlæg, vil vi gå mere i dybden med de tre begreber og eksemplificere med nogle løsningsmodeller.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar