tirsdag den 22. januar 2013

Vi flytter mennesker ...

Nogle gange giver det perspektiv, når man bliver tvunget til at formidle noget enkelt, hurtigt og underholdende. Vi kender alle situationen, hvor man sidder til en konfirmation og borddamen, som man aldrig har set før, stiller det obligate spørgsmål, ”og hvad laver du så?”. Det kan man i virkeligheden ikke fortænke hende i. Noget skal man jo snakke om, og arbejdet er som oftest et fint emne. Mit problem er imidlertid, at det ikke er helt så enkelt at forklare, hvad det egentlig er, jeg henslæber mit arbejdsliv med. Det ville være meget nemmere, tror jeg, hvis jeg var sygeplejer, folkeskolelærer eller politibetjent.



Jeg kunne sige, at jeg arbejder med IT. Det er rigtigt, men i virkeligheden også et ualmindeligt dårligt svar. Jeg kunne sige, at jeg arbejder med e-læring. Den udlægning har jeg forsøgt mig med mange gange, men selvom det er noget, der i stigende grad finder indpas i flere og flere menneskers dagligdag, er det stadig en abstrakt størrelse for de fleste – og ofte for min borddame. Det er nogle ret fantastiske udlægninger, jeg har mødt gennem tiderne. Der var f.eks. en som troede, at jeg underviste mennesker afsondret fra civilisationen via webcam – ligesom i Australien.

Derfor er jeg nu begyndt på noget helt andet. På spørgsmålet svarer jeg, ”at jeg hjælper virksomheder med at flytte medarbejdernes  forståelser og holdninger”. Hele teknikdelen er faktisk sagen uvedkommende.  En skolelærer ville jo heller ikke beskrive sin gerning som blyantslæring. Blyanten og e-delen er kun midler, væsentlige og vigtige i udformningen, men ikke det  grundlæggende. Når samtalen åbnes på denne måde, bliver den efterfølgende snak også langt mere spændende:
  • Hvorfor skal medarbejderne flyttes?
  • Hvad er det for udfordringer, virksomhederne typisk ønsker løst?
  • Hvilke fordele har det for virksomheden?
  • Hvilke fordele har det for medarbejderne?
  • Kan det virkelig lade sig gøre med læring?
Først langt senere kommer vi til det praktiske og teknikken – hvordan det så lige er, vi gør det?

Jeg vil ikke forsøge at besvare alle disse spørgsmål her men blot pointere, at mine personlige udfordringer med skiftende borddamer, har været med til at åbne mine øjne for, hvad den egentlige værdi er i mit arbejde og ændret min tilgang, når jeg skal hjælpe en virksomhed. Mit fokus er i dag fuldt og helt rettet mod at definere enkle, realistiske,  konkret og registrerbare mål og løsninger for de ambitioner, virksomheden har. Målet er ikke at formidle information men læring, der forandrer.

Det fantastiske er, at denne indgangsvinkel gør hele processen meget enklere, fordi der ikke længere er usikkerhed omkring, hvor kanonerne skal placeres eller rettes. Det gør det relativt nemt efterfølgende at støbe de læringsmæssige kugler, der skal puttes i kanonen. Virksomheden er også gladere. De køber nemlig ikke e-læring eller distribution af viden. Den køber et rat, hvormed den kan styre og forandre sin virkelighed.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar