tirsdag den 26. marts 2013

Vigtigheden af visuelle interfaces

Det visuelle interface er stedet hvor vi møder brugeren. Derfor er der vigtigt, at interfacet er overskueligt, imødekommende og samtidig rummer relevante og kun relevante informationer. Relevante informationer skal understøtte brugskonteksten, motivere brugeren og stadig understøtte "historien". Men relevant er ikke lig kedelig, hvis man tænker i visuelle muligheder. Vi har med i interfacet en uvurderlig mulighed for at skabe sammenhæng og mening.

 


De fleste Learning Management Systemer har fokus rettet mod administration, hvorfor interfaces mod brugeren, som regel er et kursuskatalog i liste form. Hver enkelt kursus er repræsenteret ved en overskrift, en beskrivelse og på en god dag et billede.

Ved at præsenterer kurserne i listeform, bliver kurserne, betragtet som selvstændige og uafhængige læringsobjekter, hvilket de jo i princippet også er. Det afspejler i højgrad det billeder vi har fra uddannelsesinstitutionerne, hvor kurser/fag har hver deres beskrivelse, lektionsplan, klasseværelse og underviser. Vi går fra fysik til dansk og tilbage igen, når vi skal lære lære fysik igen. Men i moderne virksomheder hvor tingene går stærkt, ser vi en nødvendighed i at skabe sammenhæng og mening.

I uddannelsesinstitutionerne har vi lærerne til at skabe sammenhæng på tværs og binde den samlede "historie" sammen. Den samme mulighed er ikke tilstede i Learning Management Systemerne, hvor kurserne blot listes i uendelige lange (og kedelige) lister.
I store firmaer er listerne lange, da der er er bredt felt af kvalifikationer og kompetencer der skal dækkes. I mindre virksomheder er listerne kortere. Fælles for listerne er dog, at de repræsenterer en umotiverede form og ikke bidrager til at fortælle den samlede "historie".

Visuelle interfaces og motiverende grafik kan i høj grad være med til at fortælle "historien". Det kunne være et konkurrenceinterface, en spillehal, et virtuelt showroom, et eller geografisk område. Hvis der er tale om produkttræning kunne det eksempelvis være en by, der indeholder de områder hvor produkterne kan bruges. På den måde kan vi fortælle den samle produkthistorie, frem for mange små produkthistorier uden sammenhængskraft.

Eksempel:
http://net.grundfos.com/doc/webnet/waterutility/applications/en.html

Et andet eksempel kunne være Vestas World, som mange også kender.

Med visuelle interfaces kan vi skabe sammenhæng og mening hos brugeren, samt udnytte de muligheder der ligger i interfacet, på brugerens vej mod kursus eller information.

Jeg mener, der er et ikke udnyttet potentiale her, som blot skal aktiveres.

Jeg tror, at der i fremtiden vil komme mere fokus på differentierede og mere motiverende interfaces, da det har stor effekt på motivationen og læring. Vi udfylder forskellige roller og opgaver i organisationen og skal derfor lære noget forskelligt. Vi har forskellige måder at lære på og det er forskellige ting der motiverer os og netop derfor kunne det være interessant med brugerstyrede interfaces a la borger.dk, hvor brugeren selv kan sammensætte sit interface, med de komponenter brugeren finder relevante.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar