torsdag den 30. maj 2013

Den næste evolution - E-læring 2.0

Det er altid svært at spå om fremtiden. Vores fantasi er begrænset af det, vi kender, det vi håber, det vi frygter og tidens trend. Derfor er det svært for os at tænke langt nok ud af boksen. Virkeligheden viser gang på gang sin evne til at overraske, fordi teknologiske landvinger i dag formår radikalt og globalt at ændre den måde, vi tænker og interagerer på. 


Aldrig før i historien har verden oplevet så mange paradigmeskift på så kort tid. Alligevel forestiller os stadig fremtiden, som den vi i forvejen kender – bare lidt videreudviklet. Vi kan nok ikke andet. Det klassiske eksempel er internettets fremkomst. Der er nok ikke ret mange der havde set den verden, vi i dag lever i før denne opfindelse.

Derfor er det også med stor ydmyghed, når jeg vover et øje og skitserer nogle tendenser i forhold til e-læring, som jeg ser og tror på.

Tendensen består i,  at e-læring langsomt tager den samme udvikling som internettet i sin tid tog mod det man i dag betegner som Web 2.0. I sin fødsel, og den første tid frem, var internettet et projekt med en skarp adskillelse mellem forfattere og læsere. Forfatterne var dem med teknologisk forstand. Læserne alle de andre. I dag er stort set alle både forfattere og læsere. Internettet er blevet demokratiseret og tilgængeligt gennem software, hvor alle har fået mulighed for at bidrage. De sociale medier er gode eksempler herpå.

I forhold til e-læring er vi i dag stadig primært i version 1.0, og forbliver det formentlig på mange områder i lang tid frem. Årsagen er, at e-læring hovedsageligt anvendes til hurtig,  logistikfri og målbar envejskommunikation fra ledelse til medarbejder. Med andre ord kan man sige, at e-læring i dag primært er et redskab for ledelsen, og det er sådan vi stort set altid tænker det – fordi det er vores nuværende paradigme.

Den mest organiserede intention mod bryde denne traditionelle måde at tænke på er nok Project Tin Can, der er tænkt som afløser til SCORM 2004. Projektet er banebrydende, fordi det gentænker og udfordrer vores traditionelle tankesæt. Læring kan nu komme fra en vilkårlig aktivitet og aktiviteten behøver ikke længere at være computermedieret. Samtidig frigives formidlingen, så alt det  indviklede hurlumhej fra manifestfiler til LMS er væk, og læringen kan integreres i de sammenhænge, hvor den er meningsfuld.  Hvis projektet lykkes og vinder udbredelse, får vi en læringsmæssig revolution, der vil decentralisere og demokratisere læring i en udstrækning, vi slet ikke havde forestillet os dengang e-læring var noget, man fik på CD-ROM. Jeg følger med spænding med. Læs selv mere her:

Project Tin Can

Ingen kommentarer:

Send en kommentar