mandag den 3. juni 2013

E-learning kan ses på bundlinien (forskellen på succes og fiasko)

E-learning betragtes ofte som en omkostning, man helst vil være foruden, men hos mange af dem vi arbejder sammen med, er e-learning et yderst effektivt middel til at nå ambitiøse resultater på et globalt marked.

 



E-learning har efterhånden en del år på bagen og der har været både opture og nedture. I starten blev det betragtet som et kæmpe potentiale. Siden hen var begejstringen ikke så stor. Nogle virksomheder forsøgte sig frem mens andre kom ikke med på bølgen. Nogle virksomheder oplevede stor succes mens det hos andre blev betragtet som en dyr fornøjelse med lille virkning.

Nu har vi efterhånden samlet en del erfaringer ind fra en række danske virksomheder, og selvom vi ikke har behandlet data og erfaringer videnskabeligt, synes der at være nogle ret klare tendenser.

De virksomheder som har succes med implementeringen af e-learning har haft en klar strategisk målsætning og har skabt en plads og budget til e-learning i mellem virksomhedens andre uddannelsestilbud.
Hos disse virksomheder har e-learning været et konkret middel til at opnå bedre resultater og forbedre bundlinien.
E-learning dækker nogle strategiske områder, hvor læringsmål , vidensniveau og sammenhæng med andre uddannelsesaktiviteter er blevet analyseret grundigt.

Når man taler bundlinje er fokus som regel på salgsprocessen, men e-learning kan bidrage til bundlinjen mange steder i organisationen.

Nogle eksempler:

1.
Hurtig introduktion af nye medarbejder i en situation, hvor der er stor medarbejder udskiftning. Her er en hurtig oparbejdelse af et bestemt vidensniveau afgørende for at virksomheden kan nå at tjene pengene hjem på sin investering.

2.
Hurtig spredning af viden om nye produkter på et globalt marked. Spredning af viden er afgørende for salget af det nye produkt. Derfor er det vigtigt, at det globale salgsteam er grundigt inde i de nye produkter.

3.
Træning og gentræning af sikkerhedsprocedurer på arbejdspladser, hvor der er risiko for ulykker. E-learning kan sammen med andre HSE aktiviteter være med til at sikre at viden og adfærd stemmer overnes med retningslinierne. E-learning bidrage til at processer og procedurer overholdes og  bliver stærkere, hvilket påvirker bundlinjen positivt.

4.
Indenfor service og vedligehold kan e-learning bidrage til viden hurtigt kan tilegnes og anvendes i forbindelse med trivielle og ikke trivielle opgaver. Det sikrer en hurtigere service og vedligeholdelsesproces, samtidig med at fejl mindskes.

Vores erfaringer er, at de største succeser med implementering af e-learning findes i de virksomheder, hvor der er lagt en strategi for e-læring, og hvor e-learning har været et bevidst middel til at opnå nogle konkrete resultater.

De største fiaskoer findes i virksomheder, hvor e-learning strategien har været svag eller manglende, og hvor fokus har været at e-learning primært skal spare penge på uddannelsesbudgettet.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar