fredag den 19. juli 2013

Hvornår virker læringsspil?

I de seneste år har der været meget fokus på gamification og edutainment indenfor e-læringsområdet. I bestræbelserne på at udvikle spændende og underholdende e-læring, har inddragelse af elementer fra spilverden været set som en form for Messias. Men nu vokser træerne jo desværre ikke ind i himmelen og der er en række ting som man skal være opmærksom på når læringen skal ske via et spil. Målet skal altid være at læringsmål indfries - ellers er pengene spildt.


De fælles egenskaber for spil er, at de er konkurrencedrevet med udfordringer til at nå bestemte mål. For at nå målene er der regler og begrænsninger, samt en given og specifik kontekst, hvilket tilsammen udgør spillets rammer.

Undersøgelser viser, at der er en nogle fælles motivationsfaktorer, som er afgørende for om et spil er motiverende:

1. Realisme
2.Udfordringer
3. Udforskning
4. Kontrol

På den anden side er naturligvis de demotiverende faktorer:

1. Manglende kontrol
2. For svære eller for lette udfordringer
3. Manglende realisme

Men hele kunsten handler om at få læringsmål og spiltype til at smelte sammen i en højere enhed. Det er mine erfaringer at dette sker bedst, når indhold og spil smelter så meget sammen, at brugeren ikke føler, at det er læringsindhold pakket ind i et spil.

Når vi har spillet på den ene side og læringsindhold og mål på den anden skal det hænge sammen som en samlet historie - der giver mening. Historien kan tage mange former og kan eksempelvis være formuleret som en opgave eller have en mere fortællende karakter.

Hvilken vej man skal gå i forhold til historien er naturligvis afhængig af målgruppe og de omstændigheder spillet skal afvikles under. Derfor er en grundig analyse altid et vigtigt grundlag for udviklingen af selve spillet. Jeg kender efterhånden til en del eksempler på læringsspil, som aldrig har indfriet forventningerne. I mange tilfælde har årsagen været, at der har været for stort fokus på selve spilelementet.

En simpel guide som man kan have med sig kunne se således ud:
  1. Inkorporer forklaringer (Giv forklarende feedback og korte instruktionelle forklaringer undervejs)
  2. Understøt reflektion (Udvid forklaringer til at aktivere brugeren)
  3. Håndter kompleksitet (Understøt niveau skift i læringen, tempo i læringsindhold)
  4. Optimer interface til det der skal læres og undlad for mange detaljer (Visuel sammenhængskraft)
  5. Tilbyd instruktionel hjælp så brugeren aldrig går i stå. Instruktionel hjælp kan få historien tilbage på sporet.
Læringsmålet er altid det vigtigste, når man udvikler læringsspil. Det giver desværre ikke nogen mening at lave et flot og lækkert spil (og måske dyrt), hvis det eneste brugeren lærer er at spille spillet og gennemfører, men ikke har lært de opsatte læringsmål. Det gælder også selvom brugerne alle melder tilbage, at det var meget motiverende og sjovt at spille.

Så er det faktisk bedre, at de synes spillet var lidt kedeligt og demotiverende, hvis de så rent faktisk lærte noget - ellers er investeringen spildt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar