Skolen som analogi
E-læring præsenteres oftest i en sammenhængende helhed
mellem mange forskellige teknologiske og begrebsmæssige snitflader der
kommunikere med og understøtter hinanden.
Der er LMS, læringsplaner, seminaropslag, læringsobjekter, kapitelindelinger, forskellige
niveauer af navigation og eksternt indhold. For brugerens oplevelse er snitfladerne i
virkeligheden ikke væsentlig. Han oplever sitet som en helhed uden tanke på, hvad
der er hvad, og et langt stykke hen ad
vejen er det en ønskværdig og ideel situation, fordi den giver
sammenhængskraft.
Situationen er imidlertid en anden, når man skal arbejde
sammen omkring et projekt. Så bliver det pludselig vigtig at kunne skelne. Kan
man ikke det bliver kommunikationen uklar og der bliver lang vej til
løsningerne. Derfor anvender jeg ofte skolen som analogi, da den indeholder
alle de rigtige elementerne. På samme måde som skrivebordet har vist sig som en
ganske velegnet analogi for filstrukturen på vores computere. Her følger en
beskrivelse:
super indlæg...!
SvarSlet