fredag den 19. april 2013

Snitflader i e-læring


Skolen som analogi


















E-læring præsenteres oftest i en sammenhængende helhed mellem mange forskellige teknologiske og begrebsmæssige snitflader der kommunikere med og understøtter hinanden.  Der er LMS, læringsplaner, seminaropslag, læringsobjekter, kapitelindelinger, forskellige niveauer af navigation og eksternt indhold. For brugerens oplevelse er snitfladerne i virkeligheden ikke væsentlig. Han oplever sitet som en helhed uden tanke på, hvad der er hvad, og et langt stykke  hen ad vejen er det en ønskværdig og ideel situation, fordi den giver sammenhængskraft.

Situationen er imidlertid en anden, når man skal arbejde sammen omkring et projekt. Så bliver det pludselig vigtig at kunne skelne. Kan man ikke det bliver kommunikationen uklar og der bliver lang vej til løsningerne. Derfor anvender jeg ofte skolen som analogi, da den indeholder alle de rigtige elementerne. På samme måde som skrivebordet har vist sig som en ganske velegnet analogi for filstrukturen på vores computere. Her følger en beskrivelse:







1 kommentar: