onsdag den 17. april 2013

The Flipped Classroom

Internet, nye medier og let adgang giver virksomhederne nye muligheder i forhold til uddannelse og undervisning. Mulighederne er der, men der er ikke mange der udnytter det fulde potentiale. Tankerne bag "The Flipped Classroom" kan måske hjælpe dem der ønsker en forandring.


Illustration kilde: http://www.laeringsteknologi.dk/?p=333

I e-learning branchen har vi argumenteret for dette i årevis overfor vores kunder. Vi ved, at det virker og nu er der også diverse artikler der teoretiserer over emnet og der er skoler der arbejde med metoden som forsøg.

I bund og grund handler det om at bruge "eksperten" og tidens teknologier mest effektivt og øge effekten.

Det har i vores optik aldrig været optimalt, at "eksperten" anvender klasserummet til envejskommunikation. Specielt ikke når man tager i betragtning at klasseværelset og samlingen af mange menneskers kapaciteter kunne udnyttes meget bedre.

Vi har mange og gode erfaringer med at tænke i før, under og efter når uddannelsesindsatsen skal tilrettelægges.

En nok ikke så ukendt opbygning af et kursus ser ofte således ud:

Før: Kursisten har modtaget noget materiale i tekstform
Under: Underviseren ("Eksperten") gennemgår materialet og bagefter er der nogle øvelser
Efter: Måske en test eller en opgave men tit og ofte ingenting

"The Flipped Classroom" tænker opbygningen alternativt, og med de  teknologisk muligheder vi har i dag er der rig mulighed for at tænke i alternativer metoder.

Nedenfor er et par artikler omkring "The Flipped Calssroom".

http://www.laeringsteknologi.dk/?p=333
http://educationnext.org/files/ednext_20121_BTucker.pdf
http://theflippedclassroom.dk/
http://www.techsmith.com/flipped-classroom.html
http://evidencenter.blogspot.dk/2012/04/flipped-class.html

Hvis der nogen af jer derude der har nogle gode input og ideer så del det endelig med os andre.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar