lørdag den 31. august 2013

Dansk international koncern har stor succes med e-learning

Danfoss Power Electronics (PE) har gennem de sidste 10 år anvendt e-learning som et bevidst middel til at nå en større målgruppe. Dette i erkendelse af, at viden og distribution af viden om produkter er en afgørende faktor på et konkurrencepræget globalt marked.



Udfordringen

Danfoss er en af verdens førende indenfor energieffektive og klimavenlige løsninger til udvalgte brancher. Danfoss er en global virksomhed  med produktion på 56 fabrikker i 18 lande, samt salg og distribution i 47 lande. Med sine ca. 23.000 medarbejdere har Danfoss løbende et stort behov for uddannelse og træning lokalt, regionalt og globalt.
Danfoss Power Electronics  (tidligere Danfoss Drives) tog de spæde skridt med e-learning for omkring 10 år siden og siden er området vokset og blevet en vigtig del i den globale succeshistorie som Danfoss må sige at være.
En af udfordringerne har været at forbedre uddannelsesindsatsen på nye produkter ved hjælp af moderne teknologier. Danfoss PE  har omkring 850 sælgere i ca. 130 lande, samt 900 partnere og 30.000 kunder, som alle skal modtage information om nye produkter og opdateringer af eksisterende produkter.
Denne opgave var helt umulig med et traditionelt setup baseret på face to face undervisning. Eksperterne kunne ikke adressere den store målgruppe,  omkostningerne var hæmmende for deltagelse især for brugere, som befandt sig langt væk fra træningscentrene.
Samtidig er Danfoss klar over at læring er vigtig i forhold til salg af produkter, hvilket også slår igennem på et konkurrencepræget marked, hvor der stilles krav om træning og manualer til produkterne. Det er ikke længere nok at konkurrere alene på produkt. Uddannelse og viden er essentielle ingredienser i nutidens salg.
Et hold på 5 globale trænere kunne umuligt løse denne opgave og derudover kom udfordringerne med sprog, lokalitet, faciliteter og administration.  


Løsningen

Løsningen har stille og roligt vokset sig større gennem de sidste 10 år. Hvor der for 10 år siden var et Flash baseret modul til et produkt, er der i dag omkring 100 læringsobjekter og et fælles LMS der har 23.000 interne og 22.000 eksterne brugere. Brugerne får tildelt specifikke roller og tilhørende curriculum, der  svarer til deres konkrete rolle. Al træning registreres i LMS og danner grundlag for en rapportgenerering.



Med så stor en brugergruppe har Danfoss løbende identificeret forskellige behov for læringsmoduler. Derfor udvikler Danfoss også videre på tilgængelighed og forskellige typer af læringsmoduler, således at træningen kan understøtte flere forskellige læringssituationer. Der er eksempelvis stor forskel på  det træningsbehov der er for en support funktion i starten og det behov der er efter nogle år.

Læringsobjekterne spænder bredt, fra længere e-learning moduler med meget teori og basis viden,  til små instruktions videoer der skal understøtte arbejdsfunktionen her og nu. 
Læringsobjekterne sprogversioneres til 12 sprog, hvilket gør det muligt at adressere en betydelig bredere brugergruppe.
Træningsmetoden er ændret radikalt gennem de seneste år. Tidligere bestod produkttræning primært i face to face undervisning med en smule tilhørende kursusmateriale. Sådan er det ikke længere.
I dag er uddannelse væsentligt opprioriteret, hvilket naturligvis hænger sammen med at det skaber resultater på bundlinjen.
Træningsmetoden har i dag indlejret mange af de teknologiske muligheder på nøje udvalgte steder i uddannelsesforløbet.


Et træningsforløb består som regel af 4 elementer:
1.    E-learning   
2.    Virtuel træning
3.    Face to face
4.    E-learning : Video


E-learning

Træningen starter med selvstudie via e-learning, hvor alt basis trænes. Her handler det typisk om teori, anvendelsesmuligheder, markeder, fordele og styrker.

Virtuel træning

Den virtuelle træning er online coach/ekspert baseret, hvor kursisterne kan stille spørgsmål til eksperten og få svar med det samme. Der er mulighed for at gå i dialog omkring produktet og dermed flytte viden til et højere niveau.

Face to Face

Denne del af træningen er stadig med et fysisk fremmøde og hvor der arbejdes med det fysiske produkt.

E-learning

Til sidst er der mulighed for at repetere det hele, da e-learning altid er tilgængelig og den virtuelle og fysiske træning er optaget på video.
Ingen af elementerne kan stå alene, men er en samlet indsats til at nå et ambitiøst mål om at træning skal nå helt ud i sidste led.


Resultatet

Danfoss når i dag ud til et langt større publikum end før de implementerede e-learning.
Træningselementerne og anvendelsen af forskellige typer af læringsobjekter bevirker at træning kommer ud på flere måder og understøtter forskellige situationer.
Træningen rammer markederne tidligere og bredere og effekten er længerevarende.
Meget rejseaktivitet er overflødiggjort, hvilket bevirker at de kritiske funktioner, hvor udrejse ikke er muligt, alligevel kan modtage den træning der er nødvendig for at understøtte forretningen. Det kunne eksempelvis være en hotline & support funktion hos en partner, som ikke kan stå ubemandet hen under en evt. uddannelse. Tilgengæld kan evt. vente tid nu anvendes til at træne i produkterne online.
Det er en udfordring , at opgøre effekten af e-learning direkte  i forhold til effektivitet og produktivitet, men det ville aldrig være muligt at få trænet den store målgruppe af medarbejdere, partnere og kunder uden brug af e-learning.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar