mandag den 19. august 2013

E-learning skaber min. 32.000 timer i produktivitetsforbedring

Dong Energy kan høste store fordele af implementering af e-learning til "site induction" over de næste 3-5 år. 

Udfordringen

Dong Energy er verdens største ejer af offshore vindmølleparker. Offshore vindmølle branchen tog sin form for omkring 15 år siden og er i dag en milliardforretning med kæmpe store projekter og mange involverede.
I takt med modningen af branchen, er der kommet større fokus på sikkerhed og adfærd, hvilket både gælder i virksomhederne og rent lovgivningsmæssigt i de enkelte lande.
En af udfordringerne har været, at re-tænke og gøre introduktionen af medarbejdere i installationsfasen til projektet mere fleksibelt og smidigt. Der skal ca. 5.000-8.000 medarbejdere til at udføre en installation af ca. 80 offshore vindmøller. Samtlige medarbejdere skal have en introduktion til projektet og de regler der er gældende på sitet (byggepladsen).
Tidligere har introduktionen være kørt som face-to-face, hvor alle der skal ud og arbejde på sitet skal have deltaget. Typisk er der ti medarbejdere, eller færre, pr. undervisningsforløb, som har taget ca. to timer. Undervisningen har typisk kørt hver dag kl. 7.30 og igen kl. 16.30 og dertil kommer hasteforløb, hvor nødvendige medarbejdere er blevet undervist efter behov. Herefter fulgte en manuel proces, hvor medarbejdernes deltagelse blev registreret i et arkivskab.
Dong benytter i dag systemet WindFarmManager til at holde styr på de enkelte medarbejdere, deres permissions og certificater. Det var et krav, at en løsning kunne tale sammen med dette system, så data lå ét sted, samt at den tidligere manuelle proces kunne automatiseres og dermed gøre introduktionen mere fleksibel og let.

Løsningen

Løsningen er en online informations- og træningsplatform, som giver den enkelte medarbejder et samlet overblik over projekt, projektfase, centrale deltagere og en grundlæggende introduktion til reglerne på sitet. Hertil findes en brush-up udgave til hurtig at gense de vigtigste pointer på DVD eller i en tablet- og smartphone version, samt et printet sikkerhedshæfte som medarbejderen altid har på sig. Det hele er tænkt i samme visuelle univers med visuelle referencepunkter – eller genbrug af billeder om man vil.
På platformen kan medarbejderen finde informationer om de centrale medarbejdere på projektet, læse om projektets status og særlige fokuspunkter i forhold til sikkerhed og adfærd.

Resultatet

 

Uafhængig af tid og rum

Resultatet af vores anstrengelser og investering kan  gøres op på mange måder, men introduktionen er nu flyttet fra to undervisningsgange om dagen til at være uafhængig af tid og rum. Alle medarbejdere kan tage introduktionen,  uanset hvornår behovet opstår og i deres eget tempo.


Fra informationsformidling til læring

Med implementeringen af platformen har introduktionen flyttet sig fra at være en til mange informationsformidling til at være et interaktivt forløb, hvor medarbejderen skal svare på en lang række spørgsmål og demonstrere at det konkrete stof er lært.
Med mulighederne for gentræning og brush-up har løsningen en større effekt og sikrer at medarbejderne kan holde fokus på træningsområderne. Viden er med implementering af tablet og Smartphone apps flyttet helt ud i værktøjskassen og kan dermed bidrage til, at der er større fokus på sikkerhed og adfærd.

 

Mange timer brugt på introduktion kan bruges anderledes

Tidligere har en instruktør brugt ca. to timer pr. introduktion, hvor der typisk har været omkring  ti medarbejdere pr. introduktionskursus. Det svarer til 1.000-1.600 timer, som HSE organisationen kan bruge til at forbedre sikkerhed og adfærd endnu mere.
Det er svært at gøre regnskabet op præcist, men hvis hver medarbejder har brugt fire timer på transport til lokaliteten og ventetid i gennemsnit, så er det en besparelse på mellem 20.000 og 32.000 timer. Dette er godt nok ikke timer som i udgangspunktet kommer Dong Energy til gode, da det oftest er underleverandører, der skal have introduktionen. Men det gør det lettere og billigere at være underleverandør til Dong Energy og derved har det en positiv effekt på fremtidige projekter.


Optimering af ventetid

Offshore vindmølle branchen er bl.a. karakteriseret ved meget transport og hyppige/lange ventetider. Med E-learning platformen kan vi udnytte noget af den ventetid, som medarbejderne oplever, og dermed giver løsningen en ekstra positiv effekt. Hvis medarbejderne kan udnytte ventetiden betyder det to timer hentet i ventetiden pr. medarbejder, hvilket sammenlagt giver mellem 10.000 og 16.000 timer.

 

Samlet sted til data

Med indførelsen af e-learning platformen og WindFarmManager er alle relevante data på den enkelte medarbejder samlet i en database og er tilgængeligt online. Derved undgås en lang række manuelle processer og det er let og enkelt at finde relevant data frem til eksempelvis lokale myndigheder. Der er uden tvivl mange timer sparet på den konto, samtidig med at det forbedrer overblikket, processerne og minimerer fejl.

 

Bottom line

Når det hele lægges sammen, er der en besparelse i timer på mellem ca. 32.000 og 50.000 timer, en optimering af tid og ressourcer, samt en øget læringseffekt og dermed en bedre effekt på sikkerhed og adfærd.
Hertil er ikke indregnet de førnævnte administrative besparelser der normalt er ved at registrere, arkivere og vedligeholde data på 5.000 – 8.000 medarbejdere.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar