torsdag den 12. december 2013

Hvorfor er visuelle elementer så vigtige for vores forståelse?

I NFL ville man nok ikke investere i en quarterback, der aldrig rammer en receiver. En dårlig quarterback er desværre ikke bedre end ingen quarterback, det er bare en dårlig investering.





Vi kommunikerer for at blive hørt og forstået. Dette er gammel viden, men vi glemmer det nogle gange, fordi vi bliver optaget af alt det, vi vil af med – af selve budskabet. Når det sker,  glemmer vi, at måden vi kommunikere på er helt afgørende for, om budskabet trænger igennem.

Billeder, film, animationer og interfaces bør alle tænkes som kommunikative, fortællende elementer på linje med det skrevne ord. De er ikke blot indpakning for det ”essentielle”.  Hvis virkemidlerne er velvalgte, kan de formidle viden kortfattet og enkelt på en måde, som selv mange ord, aldrig vil kunne.

Vi bruger billeder konstant til at forklare os og sikre, at folk modtager vores budskaber og det er der naturligvis en grund til. Vi kan bedre modtage informationer, der er knyttet til billeder, da hjernen er bygget til at huske i billeder og ikke i ord og tekster.

Informationer der ikke er sat i sammenhæng og ikke har en referenceramme modtages på andre præmisser end end fortællinger med et klart budskab. Sender vi løsrevne informationer ud er det op til modtageren at skabe sammenhæng og meningen. Sandsynligheden for at brugeren tilskriver den mening vi selv havde tænkt med informationen er forsvindende lille.

I vores eksempel vil det svarer til, at vores quarterback med bind for øjnene kaster bolden ud i det blå og håber på at receiveren med bind for øjnene tænker præcis det samme og dermed griber bolden. Det siger sig selv at sandsynligheden for at receiveren griber bolden er ret lille.

Kilde:
http://www.nerdgraph.com/30-digital-marketing-statistics-you-shouldnt-miss/

Ingen kommentarer:

Send en kommentar